به امتحـــانش مـــی ارزد – دنیای غریب تیزرهای تلویزیونی

 

اگهی بازرگانی- تبلیغات- بازاریابیدنیای آگهی های تلویزیونی دنیای غریبی است . یک آگهی در آن واحد می تواند هم یک بیننده مشتاق و جدی یک برنامه را جلب کند ، و هم یک بیننده بی حوصله و بی اشتیاق را که کانال های تلویزیونی را دائم عوض می کند تا برنامه ای باب طبع خود گیر بیاورد. دیوید زلند امروز یکی از موفق ترین و پولسازترین آگهی سازان تلویزیونی در آمریکاست . او که کارش را به عنوان یک گرافیت و طراح آغازکرده ، به طور اتفاقی وارد کار ساخت آگهی های تلویزیونی ساعت های سواچ در آمریکا را بر عهده دارد در این مقاله نحوه ورود به این حرفه ، میزان تأثیر گذاری یک آگهی تلویزیونی و اصول اولیه بازاریابی تبلیغات در تلویزیون را شرح می دهد که خواندنش برای علاقه مندان و دست اندرکاران این حرفه ، خالی از لطف و فایده نخواهد بود.

در سال ۱۹۹۲ به همراه همسرم در یک پروژه کوچک طراحی گرافیک یک آگهی تلویزیونی ، کار با این رسانه را آغازکردیم . مدت ها پیش از دوران سلطه اینترنت ، اطلاع رسانی درست ، به موقع و دقیق کار دشواری بود. وبرقراری ارتباط و بازاریابی برای دو طرح گرافیک تازه کار بسیار دشورا به نظر می رسید . بالاخره با یکی از شبکه های تلویزیونی محلی مرتبط شدیم که فهرست دستمزدها عقل و هوش از سرمان پراند. پیش از آن تصور می کردم با فعالیت و طراحی برای تلویزیون ، حداکثر درآمدی چندده هزار دلاری در سال خواهیم داشت . و فکر می کردم با دستمزدی زیر پانصد دلار ، یکی از طراحی هایم را میلیون ها بیننده تلویزیونی شاهد خواهند بود. خب ، سعی کردم امتحان کنم ، ضرری که نداشت . من و همسرم ناگهان به گونه های مختلف آگهی تلویزیونی علاقه مند شدیم و درکتابخانه ها دنبال کتابهایی در باره تحقیقات بازاریابی گشتیم .در آنجا به این نتیجه رسیدیم که آگهی تلویزیونی بهترین و موثرترن شیوه تبلیغات است . آنهم به دو دلیل :اول به خاطر تعداد زیاد مخاطبان یک آگهی و دوم به دلیل بازگشت مالی تضمین شده این نوع آگهی ها . پس بایک شرکت محلی تولیدات ویدیویی قرارداد بستیم . قراردادی خیلی ارزان ، سیصد و بیست وپنج دلار برای طراحی گرافیک و عنوان بندی آگهی کوتاه تلویزیونی . بعد از گذشت تنها سه هفته از شروع پخش آگهی تعداد مشتریان ثابت ما سه برابر شد. نیازی به گفتن نیست . که همه موفقیت مان رامدیون رسانه تلویزیون هستیم .
نصیحتم را بپذیرید و اصلاً نترسید . با وجود اینترنت باز هم می توان به آگهی های تلویزیونی امیدوار بود. شبکه های تلویزیونی برای ادامه بقا حتماً راهکارهای تازه و راه حل های درستی برای حفظ تاثیر گذاری آگهی های تبلیغاتی پیدا خواهند کرد. رقابت شرکت های تجاری نیز هرگز به پایان نمی رسد . تازه شبکه اینترنت امکانات تازه ای نیز به وجود آورده است . با عضویت در سایتی که راه انداخته ام (WWW.Commercialcreator. Com) موقعیت مناسبی برای کاریابی طراحان و گرافیست های جوان و تازه کار به وجود آمده است . با استفاده از فن آوری روز شرایط آنها بسیار بهتر از شرایط ما در سال ۱۹۹۲ است . توصیه ام را جدی بگیرید ، هر کاری به امتحانش می ارزد.
قول می دهم اگر نتیجه ای مشابه نتیجه من وهمسرم بگیرید ، از کاری که می کنید لذت خواهید برد.
بهترین قسمت فعالیت در ساخت آگهی تلویزیونی بازار عظیمی است که برای معرفی و تبلیغ هر گونه کالایی وجود دارد. فقط باید بدانید که چگونه بازاریابی کنید. فرقی ندارد که آگهی مربوط به تینر رنگ پاک کن باشد یا زنجیر چرخ ، در باره قفل باشد یا نوعی پنیر ، با برنامه ریزی دست و شناخت نیازهای واقعی جامعه می توانطد یک آگهی تلویزیونی موفق بسازید. یک آگهی تلویزیونی خوب ، می تواند بهترین ….. مبلغ و معرف …. برای یک کالا باشد. اما کلیدهای دستیابی به موفقیت در تبلیغات تلویزیونی کدامند ؟ پیش از هر چیز آگهی باید به گونه ای ساخته شود که بیننده را از عوض کردن شبکه تلویزیونی منصرف کند. باید بدانید که چه کالا یا خدماتی را برای چه کسانی تبلیغ می کنید. فرض کنید دارید یک آگهی درباره پنیر می سازید . ابتدا فکر کنید چه تیپ افرادی به خریدن این نوع پنیر علاقه مند می شوند. چه ساعتی از روز ، چه شبکه ای و چه برنامه ای را نگاه می کنند ؟ یک شبکه تلویزیونی خانوادگی یا یک برنامه آموزش آشپزی لزوماً مناسب ترین موقعیت برای تبلیغ پنیر نیستند . شاید سریالی که در آن دقت ویژه ای در نشان دادن مصرف مواد غذایی می شود برای معرفی و تبلیغ پنیر مناسب تر باشد . و یا اگر آگهی شما یک مارک زنجیر چرخ را معرفی می کند احتمالاً برنامه های مربوط به اتومبیل یا یک سریال شهری موقعیت مناسبی برای پخش آگهی شماست . به هر حال امکانات تلویزیونی نا محدود است . اگر آگهی شما در روزهای اول به راحتی در نزد مخاطبان جا نیفتاد ، نگران نشوید . با گروه های مخاطب آگهی خودتماس بگیرید و از آنان نظر خواهی کنید . مطمئناً راه های مناسب راخواهید یافت .دیوید زلند
( گرافیست و آگهی ساز تلویزیون )

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*