ســـــونـــــی ظهــور نامـی بــزرگ درتکنولــوژی جهـــــان

sony

بازاریابی و تبلیغات تجاری از جمله راه کارهای مهم در پیشبرد اهداف اقتصادی و موفقیت یک موسسه و شرکت است و با تدابیر خوب در این دو زمینه می توان راه موفیت را هموار کرد .

کمپانی های بزرگ و موفق در جهان همواره درامور « بازاریابی » و « تبلیغات » توانسته اند گام های بزرگی بردارند.

کمپانی « سونی » از جمله این شرکت ها و موسسات است که از یک کمپانی کوچک به یک مجموعه شرکت و یا گروه تبدیل شده است .

« سونی » در ابتدا یک کمپانی کوچک بود که اکنون دارای چندین زیر مجموعه مختلف با فعالیت های بسیار است و کمپانی معروف « آیوا » نیز به زیر سلطه این شرکت در آمده است .

اگر چه سونی در ژاپن بنیان گذاشته شد اما اکنون یک شرکت بزرگ جهانی است که نامش درهر گوشه از جهان شناخته شده است و در زمینه های مختلف کار می کند.

سونی چیست ؟نام شرکت « سونی » (Sony) تلفیقی از دو کلمه می باشد . «سونوس » (Sonus) در زبان لاتین ریشه کلماتی همچون “sound” و “sonic” است که به معنای صدا می باشند.« سانی » (Sonny) نیز به معنای فرزند کوچک می باشد. در نتیجه نام کمپانی « سونی » مرکب از دو کلمه « سونوس » و « سانی » می باشد . این واژه را بنیان گذاران شرکت در ابتدا و هنگامی که تعداد نفرات آن را گروه اندکی جوان و پرانرژی تشکیل می داد ، برای خود برگزیدند.

زیر مجموعه سونی

کمپانی دارای هفت زیر مجموعه و به عبارتی شرکت های تحت الامر است .

کمپانی آیوا ، کمپانی کلمبیا هاوس و کمپانی سونی آمریکا ، سونی اریکسون موبایل کامیونیکیشن ، سونی پیکچرز انترتیمنت و تله موند و کامیونیکیشن کروپ .

در نتیجه سونی به یک شرکت با چند حوزه فعالیت تبدیل شده است . زیرا سونی در حال حاضر در امور موسیقی ، سینما ، بانکداری ، ماهواره ، و حتی بازی های ویدیویی فعالیت دارد.

تاریخ بنیانگذاری سونی

کمپانی سونی در ماه مه ۱۹۴۶ و با نام « توکیو تسوشین کوگیو» معروف به توتسوکو آغاز به کار کرد . این کمپانی با بودجه ای در حدود ۱۹۰ هزارین در « نیهون بامی » در توکیوراه اندازی شد . هدف اولیه این شرکت تحقیقات و ساخت وسایل مخابراتی و وسیله سنجش بود . دفتر مرکزی شرکت یک سال بعد به منطقه شیناگاوا منتقل شد . آقای ایبوکا که دوست داشت در زمین مخابرات دست به نوع آوری بزند هرگز فکر نمی کرد که شرکت او به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های جهان تبدیل شود.

ایبوکا که در شرکت  دیگری با مهندسین در زمینه امور مهندسی الکترونیک همکاری داشت ، تصمیم به جدایی گرفت و پس از جنگ جهانی دوم برای خود شرکت راه اندازی کرد. او به رغم مشکلات بسیار کار خود را ادامه داد و اراده آهنین باعث شد تا شرکت « توکیو تسوشین کوگیو » روز به روز موفق باشد. به خاطر بودجه اندک او قادر نبود دست به ریسک بزند اما وجود همکاران خوب باعث شد تا شرکت جان بگیرد و اکنون در جهان از جمله کمپانی های بی رقیب باشد.

در اولین رویهای آغاز شرکت تنها ۲۰ کارمند در آنجا فعالیت می کردند و اولین تولیدات مصرف آنان نیز در اواخر دهه ۱۹۴۰ وارد بازار شد. اولین محصول تجاری شرکت «پلوپز» بود.

در سال ۱۹۵۰ اولین نوار مغناطیسی قابل ضبط در ژاپن توسط سونی وارد بازار شد . پس از چند سال فعالیت ، نام این کشور به شرکت سونی تبدیل شد . این اتفاق در سال ۱۹۵۸ رخ داد و در آن زمان سونی متولد شد.

شرکت سونی رفته رفته به خاطر موفقیت خود توانست در کشورهای مختلف برای خود پایگاه ایجاد کند. اولین پایگاه آنها در آمریکا و درسال ۱۹۶۰ تاسیس شد. این شرکت هم اکنون با نام سونی الکترونیکس فعالیت می کند.

نبوغ وتلاش مدیریت شرکت درسال ۱۹۶۰ نتیجه داد و آنها اولین تلویزیون ترانزیستوری جهان را وارد بازار کردند.

خیلی زود سونی در زوریخ سویس شعبه زد . سونی اولین شرکت ژاپنی بود که سهام آن در بازار بورس آمریکا عرضه شد.

موفقیت سونی با ساختن اولین دستگاه ویدیویی ترانزیستوری فشرده در سال ۱۹۶۳ تکمیل شد .

سونی در اکثر کشورهای اروپایی و آسیایی رخنه کرده و در آنجا کارخانه تاسیس کرده تا با پایین آوردن هزینه ساخت محصولات بتواندبازار را قبضه کند.

موفقیت و ابداعات سونی در سال ۱۹۸۲ و با تولید اولین دستگاه پخش  سی . دی (C.D)  تکمیل شد . ساخت این دستگاه تحولی در جهان الکترونیک ایجاد کرد و سونی به مسئولین شرکت سونی خیلی زود متوجه شدند که تنها ابداع و اختراع نمی تواند این شرکت را در بازار جهانی موفق سازد بلکه آنهانیاز به یک موسسه بازاریابی دارند. و در آوریل ۱۹۹۷ شرکت بازاریابی سونی راه اندازی شد .

با راه اندازی شرکت بازاریابی سونی اوضاع به سود این کمپانی شد به طوری که میزان درآمد این شرکت در سه سال اخیر شاهد افزایش چشمگیری بوده است .

اهداف تاسیس شرکت

«ایبوکا» در راه اندازی این شرکت اهداف متعددی داشت . اولین هدف او راه اندازی یک کارخانه ایده آل با حضور افراد آزاد و روشنفکر بود که در کار خود صداقت داشته باشند و از استعداد و توانایی خود استفاده کنند.

دومین هدف او کمک به صنعت و تکنولوژی ژاپن بود که او می خواست سهمی در آن داشته باشد.

او هدف دیگری نیز داشت و آن تجاری و پول ساز کردن شرکت خود و توسعه تکنولوژی بود.

ایبوکا خیلی دوست داشت از طریق شرکت خود به کشورش کمک کند که در جریان جنگ جهانی دوم بدجوری آسیب دیده بود.

او در کنار تولیدات شرکت به آموزش علوم مربوط برای مردم نیز فعالیت داشت .

سیاست های مدیریت

ایبوکا در مدیریت خود نبوغ و سیاست را به نمایش گذاشت و از همان روزهای اول اصول و سیاست خود را ترسیم کرد.

او اعتقادداشت با یک شرکت کوچک نیز می توان جهان را به تصرف درآورد اما برای این کار نیاز به پشتکار ، اراده و نظم می باشد.

ایبوکا در سیاست خود همچنین اعتقاد داشت که بایددرهر کاری نوآوری کردو به دنبال چیزهایی رفت که تازگی داشته باشد و به کمک جامعه بیاید.

تولیدات

«سونی » در راستای سیاست مدیریت اولیه خود تا کنون بیش از ۴۰ نوع تولید را به نام خود ثبت کرده و در ساخت آنها پیشگام بوده است .

آخرین محصول تولیدی آنها در ماه آوریل ۲۰۰۳ یک دیسک نوری با ظرفیت بالا به نام دیسک اشعه آبی بود. این دیسک قابل ضبط و پخش بود. یک ماه بعد نیز آنها نوع پیشرفته تری از این دیسک را وارد بازار کردند.

ایبوکا که بود ؟

ماسارو ایبوکا یک مهندس با تجربه بود که در سپتامبر ۱۹۴۵ بار دیگر به شهر ویران شده توکیو بازگشت تا پیشگام یک حرکت بزرگ باشد. او در یک اتاق کوچک که در طبقه سوم فروشگاه شیروکیا قرار داشت کارش را آغاز کرد . در این اتاق فقط یک سوئیچ برد تلفن قرار داشت . او در این اتاق با گروه جوان خود فعالیت بزرگ را آغاز کرد . شیشه های اتاق او نیز دراثر حملات جنگ جهانی دوم شکسته شده بودند. اتاق بسیار کوچک وسرد بود اما او اراده ای پولادین داشت . رفته رفته ایبوکا با خرید ابزار آلات و رسیدن به اتاق آن را به شکل یک کارگاه کوچک در آورد. او این ابزار کار را از کارخانه سابق خود در سوزاکا به توکیو آورده بود و برخی از دوستان نیز به او ملحق شدند.

در اکتبر همان سال ایبوکا شرکت توکیو توشیس را بنیان گذاشت . اکثر حقوق کارمندان  و کارگران شرکت از پس انداز ایبوکا پرداخت می شد. اما او خوب می دانست مردم تشنه رسیدن به اطلاعات درباره سایر نقاط جهان می باشد و به همین دلیل تقاضا برای رادیو افزایش یافته است . در نتیجه او به همراه دوستان تصمیم گرفتند بر بروی تهیه و تولید رادیو فعالیت خود را دنبال سازند.

با این حال اولین تولید این شرکت « پلوپز» برقی بود. البته این پلوپز ها نیاز به برق بسیاری داشت و به همین دلیل استقبال از آن کم بود. و او مجبور شد تا در ساختار آن تغییراتی ایجاد کند که برق مصرفی آن کم باشد.

به مرور زمان ایبوکا به کمک پدرزن خود که ریاست شرکت را بر عهده داشت توانست با بازاریابی خوب پیشرفت کرده و شرکت او درآمدزا شود. پدرزنش آکیوموریتا نیز نقش بسیار مهمی در جهش بزرگ سونی داشت .

اکنون ارزش این کمپانی به بیش از ۶۰ میلیارد دلار رسیده و گفته می شود این رقم به بیش از ۱۰۰ میلیارد نیز می رسد.

موریتا یک بازاریاب واقعی

اگرچه ایبوکا در راه اندازی سونی از نبوغ و تلاش خود استفاده کرد اما آکیوموریتا یک بازاریاب واقعی بود و با نبوغ بازاریابی خود به رشد سونی کمک کرد .

موریتا درنقش عمده ای در فروش کالاهای خانگی و الکترونیکی سونی در جهان بازی کرد. موریتا می خواست سونی یک نام بزرگ جهانی شود و پیشنهادات وسوسه انگیز شرکت های دیگر را برای همکاری رد کرد.

او در آن زمان قول داد سونی ۵۰ سال بعد یک نام بزرگ در صنعت شود که هیچ کس نتواند دیگر این نام را فراموش کند. پیش بینی های او کاملاً درست از آب در آمد .

پس از سفر موریتا به آمریکا او در بازگشت خواستار تغییر نام شرکت به سونی شد زیرا اعتقاد داشت برای قبضه کردن بازار باید نام های راحت تر و ساده تری برگزید . در نتیجه او نام سونی را برگزید زیرا محصولات آنان صوتی بود او از ترکیب دو کلمه صدا و فرزند کوچک سونی را خلق کرد.

موریتا که خود به اقتصاد کشور و بازار آن آشنا بود به مطالعه بیشتر پرداخت و گام های بزرگ برای جهانی کردن سونی برداشت .

او از مهندسین سونی خواست تا کار بر روی نوع آوری در تولیدات ویدیویی را در اولویت قرار دهند.

اختراع تلویزیون رنگی در اکتبر ۱۹۶۷ با نام ترینیترون تحول جدیدی بود که به موقعیت سونی بیشتر کمک کرد.

موریتا بلافاصله تصمیم گرفت تا خط تولید تلویزیون  مذکور در سن خوزه آمریکا راه اندازی  شود.

بنا به توصیه او سونی توانست واکمن را ابداع کند . ضبط و پخش شخصی و کوچک واکمن از جمله موفق ترین و پرفروش ترین تولیدات این کمپانی بود و هنوز نیز موفقیت آن ادامه دارد .

سونی ، موسیقی و سینمایی

در سال ۱۹۸۸ ، کمپانی سونی برای تبلیغات و بازاریابی بیشتر کمپانی سی بی اس و آنگاه در سال ۱۹۸۹ کمپانی کلمبیا پیکچرز را خریداری کرد تا اکنون شرکت های سونی موسیقی و سونی سینمایی راه اندازی شود.

سونی موسیقی و سینمایی در حال حاضر از جمله تهیه کنندگان بزرگ در جهان به حساب می آیند و با ستارگان بسیاری قرار داد دارند اکثر فیلم های هالیوودی پرفروش از جمله محصولات این شرکت می باشد.

بازی ویدیویی

بازاریابی خوب و منطقی باعث شد تا سونی در سال ۱۹۴۴ وارد بازار پول ساز بازی ویدیویی شود این کمپانی بازی های ویدیویی پلی استیشن ( Play Station ) را درهشت نوع در سال ۱۹۹۵ وارد بازار کرد. به لطف همین بازی ها ، سونی توانست عنوان موفقترین تهیه کننده بازی های ویدیویی را به خود اختصاص دهد.

ریاست سونی

در حال حاضر کونیکا ته آندو ریاست مجموعه شرکت های سونی را بر عهده دارد. البته هر زیر مجموعه شرکت دارای مدیر جداگانه ای است اما تمامی آنها زیر نظر شرکت مرکزی فعالیت می کنند.

شبکه ماهواره ای سونی

یکه تازی سونی در دنیا فقط به تولیدمحصولات معطوف نمی شود بلکه مدیریت شرکت با به راه انداختن یک شبکه ماهواره ای توانسته است در جهان و به ویژه در آسیا برای خود جایگاه ویژه ای ایجاد کند.

از آنجایی که کشورهای آسیایی به ویژه هندوستان به خاطر جمعیت خود یک بازار بزرگ به حساب می آیند شبکه ماهواره ای این کشورها را با برنامه های متنوع هدف قرار داده و به صورت غیر مستقیم برای کالاهای خود تبلیغ می کند. این شبکه همچنین با تبلیغ کالای سایر کمپانی ها نیز با دریافت پول هنگفت درآمدزایی  می کند.

سونی و تلفن همراه

کمپانی سونی هنگامی که بازار تلفن همراه را داغ دید با کمک به شرکت اریکسون آنها را از ورشکستگی نجات داد و اکنون محصولات آنان با نام سونی اریکسون وارد بازار می شود.

این اتفاق در اکتبر ۲۰۰۱ رخ داد تا سونی در زمینه تلفن همراه نیز با شرکت های بزرگ وارد رقابت شود.

سونی دردسامبر ۲۰۰۲ نیز شرکت آیوا را در خود بلعید و با نجات این شرکت از ورشکستگی آن را به زیر مجموعه های خود افزود.

درآمد زایی

دراطت و بازاریابی خود مدیریت شرکت های سونی باعث شده تا در سال گذشته نرخ رشد آن حداقل در حدود ۴ درصد رشد داشته باشد.

بر اساس آمار ، سونی در سال گذشته در حدود ۷۰ میلیارد دلار در زمینه های مختلف فروش داشته است .

سونی بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سرتاسر نقاط جهان پرسنل دارد.

مدیریت

نوبویوکی آیدای در ماه ژوئن ۲۰۰۰ به عنوان مدیر شرکت سونی برگزیده شد او از سال ۱۹۹۵ که در مدیریت شرکت فعالیت داشته نقش بسیار مهمی در اوج گیری سونی داشته است . او در سال ۱۹۹۰ در بخش تبلیغات و بازاریابی موسسه مشغول به کار بوده است .

بازاریابی و تبلیغات

سونی مثل اکثر شرکت های بزرگ و معتبر دارای زیر مجموعه ای به نام بازاریابی و تبلیغات است که در آن افراد زبده ای برخوردار است .

کارمندان این زیر مجموعه وظیفه دارند اطلاعات مربوط به کالاها وخدمات سونی به همراه نقاط قوت و ضعف تولیدات مشابه سایر شرکت ها را جمع آوری کرده و بر اساس آنها برنامه ریزی کنند.

هزینه تحقیقات و طراحی در بخش زیر مجموعه بازاریابی و تبلیغات سونی سالانه به ۳ تا ۴ میلیارد دلار می رسد.

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*