نیاز بازار ، شتاب تبلیغات را تعیین می کند

دکتر شهرام مفاضی ، مدیر عامل «کیا گرافیک» در سال ۱۳۷۲ مدرک دکتری پزشکی خود را گرفت و در همان سال در زمینه چاپ و نشر کتب پزشکی مشغول به فعالیت شد . در سال ۱۳۷۷ فعالیت شرکتش تدریجاً به سوی خدمات چاپ و تبلیغات گرایید . وی با درک مقتضیات صنعت چاپ و تبلیغات گرایید . وی با درک مقتضیات صنعت چاپ ، در زمینه چاپ دیجیتال گام برداشت و اکنون «کیا گرافیک» عمدتاً ئر زمینه چاپ دیجیتال لارج فورمت کار می کند . در حال حاضر «کیا گرافیک» از چهار بخش عمده تشکیل شده است : ۱- طراحی ، ۲- چاپ دیجیتال ، ۳- چاپ افست ، ۴- واحد غرفه سازی و نمایشگاهی. این شرکت معظم همچنین چند شرکت اقماری دارد ، از جمله : ۱- لیتوگرافی«کیان» ۲- چاپخانه «کیان گرافیک» که علاوه بر یک ماشین چاپ دو ورقی دورنگ «رولند» امکان صحافی محصولات چاپ افست را نیز دارد ، ۳- شرکت «پاسارگاد» که دستگاه چاپ عریضی به عرض پنج متر خریده است . جهت آشنایی بیشتر شما خوانندگان گرامی «دانش تبلیغات» گفت و گویی با دکتر مفاضی داشته ایم که با هم می خوانیم .
آقای دکتر ، «کیا گرافیک» اخیراً چند دستگاه چاپ لارج فورمت جدید وارد کشور کرده است . لطفاً توضیحاتی درباره ویژگی های این دستگاه ها و وجه تمایز آنها نسبت به دستگاه های چاپ رقبای خود بفرمایید .
ما دریافتیم که با گذشت زمان ، توقع مشتریان از کیفیت کار خیلی زیاد شده است . آخرین دستگاه چاپ لارج فورمتی که وارد ایران شد ، یک ماشین چهار رنگ ساده بود ، اما دستگاهی که وارد کردیم ، یک ماشین چاپ ۸ رنگ است که برتری آن بسیار چشمگیر است . یکی از ویژگی های دستگاه ما ، خشک کن مادون قرمز است ، یعنی ما می توانیم سفارش های متراژ بالا را به سرعت چاپ کنیم و این سفارشات قابلیت خشک شدن سریع را دارند . ضعف عمده دستگاه های رقبا این است که ماشین های چاپ شان دستگاه خشک کن مادون قرمز ندارد ، در نتیجه نمی توانند کارها را با سرعت چاپ کنند ، چون محصولات شان خشک نمی شود و رنگ ها به هم می ریزد . دستگاه های موجود در بازار ، همگی با وضوح ۳۴۰ دی . پی.آی چاپ می کنند ، ولی وضوح دستگاه های ما ۷۴۰ دی . پی . آی است . حداکثر عرض چاپ دستگاه های دیگر ۵ متر بوده ، ولی عرض ماشین های چاپ ما ۲۰/۵ متر است . با توجه به فناوری خود دستگاه های چاپ ما ، کیفیت مرغوب ما نسبت به ماشین آلات رقبا سه برابر افزایش یافته است . علت اصلی واردات این دستگاه ها ، صرفاً کیفیت چاپ بود . ما قبل از این که این دستگاه ها را وارد کنیم ، کارهای چاپی مشتریان را با توجه به کیفیت نازل موجود داخلی ، در کشورهای خارجی چاپ می کردیم ، اما وقتی دیدیم که اختلاف کیفیت زیاد است ، برای خرید این دستگاه ها سرمایه گذاری کردیم . ما همچنین در حال خریداری دستگاه دیگری به نام «جت آی» هستیم که عرض آن ۲۰/۳ متر است . سرعت چاپ این دستگاه غیرقابل ملاحظه است . فناوری دیگری که در دستگاه «جت آی» بکار رفته ، سطح وسیع تحت پوشش هیترهای آن است . در واقع خشک کن های «جت آی» مادون قرمز نیست ، ولی وسعت هیترهایش خیلی زیاد است .
آیا «کیا گرافیک» شرکای خارجی نیز دارد ؟ و آیا هنوز برخی سفارشات را به خارج می فرستید ؟
خط مشی«کیا گرافیک» از ابتدا این بوده که سفارشاتی از مشتری بگیریم که توانایی تولیدش را داریم . ما در هر ۴ بخش اجرایی شرکت ، از نیروهای متخصص و مجرب برخورداریم ، ولی برای توسعه توانمندی هایمان با واحدهای اقماری مشارکت داریم . به عنوان نمونه ، در زمینه چاپ افست ما ، در چاپ «کیان گرافیک» و لیتوگرافی «کیان» سرمایه گذاری کردیم و اکنون ارتباط مستقیمی در زمینه تولیدات آنها داریم . ما سهام این شرکت ها را خریده ایم تا تولید در دست خودمان قرار گیرد و بر کیفیت کار نظارت دقیق و مستقیم داریم . در «کیا گرافیک» کسی شریک نیست ، ولی خود «کیا گرافیک» با چند شرکت دیگر مشارکت دارد .

آیا «کیا گرافیک» در شهرستان ها نیز نمایندگی دارد ؟ برای دریافت سفارش از سایر استان ها چه ساز و کاری دارید ؟
ما تقریباً در تمام مراکز استان ها ، نماینده فروش داریم . البته با توجه به وضعیت تجهیزات رقبا ، بازار چاپ دیجیتال دچارتشنج شده ، علت آن نیز فروش بیش از حد دستگاه های لارج فورمت در این زمینه بوده است . امروزه هر شرکتی می تواند با سرمایه گذاری اندک ، یک دستگاه کوچک چاپ دیجیتال بخرد که نه سرعت مناسب و نه کیفیت مطلوب دارد . همین امر ، مقداری تشنج در بازار ایجاد کرده است . بر همین اساس ، ما با نمایندگان فروش خود ، قرارداد نمایندگی نبسته ایم ،ولی «کیا گرافیک» در تمام مراکز استان ها نمایندگی فروش انحصاری دارد .
مشتریان محصولات دستگاه های جدید شرکت «کیا گرافیک» چه کسانی یا چه سازمان هایی بوده اند ؟
متأسفانه نمی توانم نام ببرم . . .
پس اجازه دهید سئوال را این گونه مطرح کنم که دستگاه های جدید «کیا گرافیک» برای چه سازمانها و شرکتهای تبلیغاتی یا تولیدی می تواند مفید باشد ؟
در واقع تبلیغات محیطی طی یک سال اخیر جایگاه بسیار ویژه ای در ایران پیدا کرده و شرکت ها رفته رفته متوجه شده اند که تبلیغات محیطی روی فروش محصولات شان تأثیر مستقیم برجا می گذارد . دستگاه های چاپ لارج فورمت نیز عمدتاً برای چاپ آثار تبلیغات محیطی طراحی شده اند ، بنابراین مشتریان ما اغلب کسانی هستند که سرمایه گذاری زیادی در بخش تبلیغات محیطی انجام داده اند . برخی از آنها دولتی و برخی دیگر خصوصی هستند .
شما فرمودید که در یک سال اخیر تبلیغات محیطی ایران جهش چشمگیری داشته است ، اگر بخواهیم تبلیغات محیطی ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم ، وضعیت ایران را در چه جایگاهی می بینید ؟
تبلیغات در ایران خیلی عقب است . همین که اولین نمایشگاه تبلیغات ایران در سال گذشته برگزار شد ، نشان می دهد که تبلیغات در کشور ما چقدر محجور است . در عوش ببینید امارات در سالیان اخیر چند نمایشگاه تبلیغاتی برگزار کرده است . حتی اگر تبلیغات را از منظر تبلیغات محیطی ببینیم ، متوجه می شویم واقعاً در ایران کاری انجام نشده است . البته این حرکت تازه شروع شده و به نظرم از سرعت زیادی برخوردار است . امیدواریم بتوانیم تبلیغات ایران را به همان جایگاهی که در خور نام و اعتبار این کشور است ، برسانیم .
چه توصیه هایی برای ورود تبلیغات ایران ، نه به بازارهای جهانی ، بلکه به بازارهای منطقه دارید؟ مثلاً اگر قرار باشد یک شرکت ایرانی محصولات ایرانی را در دبی تبلیغ کند ، چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید ؟
یکی از معضلات تبلغات ایران که مانع از رشد آن می شده ، عدم نیاز شرکت های ایرانی به رقابت است. به نظرم وزارت بازرگانی باید تمهیداتی بیندیشد که محصولات ایرانی قابل رقابت شوند . یکی از دلایلی که شرکت های تولیدی برای فروش محصولات خود نیازی به رقابت نمی بینند ، به سیاست های کلان اقتصادی باز می گردد . در ایران هنوز برخی از صنایع از رقابت گریزانند . کل حجم تولیدشان کفاف  نیاز جامعه را نمی کند ، به همین خاطر دست به تبلیغات نمی زنند . فکر می کنم اگر دروازه های بازار کشور به روی محصولات خارجی گشوده شود ، رقابت افزایش خواهد یافت . فقط در زمینه محصولاتی که مشابه خارجی دارد و تولید کننده داخلی باید با رقبای خارج به رقابت بپردازد ، شاهد سرمایه گذاری در تبلیغات هستیم .
شما به اولین نمایشگاه هنر و صنعت تبلیغات ایران در سال ۱۳۸۲ اشاره کردید . برای برگزاری بهتر دومین دوره آن چه پیشنهادی دارید ؟
به دلیل این که تاریخ برگزاری این نمایشگاه چند بار جا به جا شد ، شرکت های خارجی صد در صد منصرف شدند ، زیرا آنها از  چند ماه قبل برنامه ریزی مشخص دارند . البته مزیت این نمایشگاه این بود که کاملاً تخصصی شده بود و فقط افراد واقعاً تبلیغاتی در آن حضور داشتند . ولی مشکل بزرگ این بود که تبلیغ زیادی در این مورد نشده بود و متخصصان نمی دانستند که چنین نمایشگاهی هست . متأسفانه ما هنوز در کشورمان جایگاه رفیعی برای تبلیغات نداریم و از آن مهمتر ، جایگاهی اصلاً برای چاپ دیجیتال نداریم . از آنجا که تقسیم بندی روشنی در مورد انواع چاپ و رابطه شان با تبلیغات صورت نگرفته ، خیلی از شرکت های چاپی بجای نمایشگاه تبلیغاتی در نمایشگاه چاپ و بسته بندی شرکت می کنند .
یکی از مشکلات صنعت تبلیغات ایران به خصوص تبلیغات محیطی تعدد ارگان های تصمیم گیرنده در این زمینه است . فکر می کنید این معضل چقدر در کندی پیشرفت تبلیغات محیطی در ایران مؤثر بوده است ؟
من فکر نمی کنم این تعدد مدیریت تأثیری روی پیشرفت تبلیغات ایران داشته باشد . در واقع این نیاز بازار است که سرعت حرکت تبلیغات را تعیین می کند . متولیان گوناگون نمی توانند تأثیری روی صنعت تبلیغات داشته باشند ، فقط بازار می تواند مؤثر باشد . بازار نیز وابسته به سیاست های دولت در زمینه صادرات و واردات است .
ببینید ، وقتی ارگانی به شرکت «کاسترول» می گوید که شما نمی توانید عکس «دیوید بکام» را روی تابلوهای تبلیغاتی بزنید و . . . آن تأثیری در تبلیغات محیطی ندارد . ولی باید از قانون وزارت ارشاد تبعیت کند . وقتی شرکتی نمی تواند لوگوی خود را بنویسد و فارسی آن را تبلیغ کند .
پس شما در واقع از این مصوبه وزارت ارشاد درباره محدود سازی زبان های بیگانه در تابلوهای تبلیغاتی سر در مغازه ها و محیطی حمایت می کنید .
من در جایگاهی نیستم که بتوانم سیاست های وزارت ارشاد ارزیابی یا تأیید کنم ، ولی معتقدم این سیاست ها نمی تواند تأثیری در رشد یا حرکت تبلیغات ایران داشته باشند .
آیا ممکن نیست بر اثر این سیاست ها شرکت هایی مانند«پاناسونیک» و «سامسونگ» یا غیره از ایران عقب نشینی کنند ؟
خیر ، به هیچ وجه . همین حالا «سامسونگ» هم لوگوی فارسی درست کرده و آن را در کنار لوگوی انگلیسی خود به کار می برد . «ال جی» نیز به همین شکل عمل کرده است . به نظرم لوگو چه فارسی باشد و چه انگلیسی ، تفاوتی ایجاد نمی کند .
یکی از طرح های وزارت ارشاد ، رتبه بندی شرکت های تبلیغاتی است . نظر شرکت «کیا گرافیک» درباره این طرح چیست ؟
فکر می کنم رتبه بندی تأثیر بسزایی در رشد تبلیغات ایران خواهد داشت . ما هر سال شاهد پیدایش شرکت های تبلیغاتی جدید و حذف فوری آنها هستیم . مشتریان نیز به آنها اعتماد می کنند ، ولی پس از مدتی متوجه می شوند اعتمادشان بی اساس بوده است . با رتبه بندی ، شرکت های سفارش دهنده می توانند با اطمینان کامل به سراغ شرکت های تبلیغاتی بروند و همین به رشد تبلیغات خواهد انجامید .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*