صنعت گردشگری و تبلیغات

 

3461164183_544861afff_bاز زمانی که نام تبلیغات همگام با شکوفایی صنعتی و اقتصادی مجدداً به شکل گسترده برسر زبان ها افتاد، گویی این بخش از هنر که درخدمت صنعت و اقتصاد درآمده، برای احقاق شعارهای خود یعنی: اشتغال زایی، ایجاد رقابت سالم، توسعه اقتصادی و… هرروز نیاز به فناوری های نوینی دارد.
فناوری های جدید، شاید مجموعه ای باشد از روش های تبلیغاتی، ابزار تبلیغات و ازهمه مهمتر ایجاد فضا و بستر تبلیغاتی که این بستر اغلب بسترفرهنگی آن است. شاید مجموعه ای باشد از روش های تبلیغاتی، ابزار تبلیغات و از همه مهمتر ایجاد فضا و بستر تبلیغاتی که این بستراغلب بستر فرهنگی آن است. شاید درخیلی از موارد، هنرمندان و متخصصانی که درامر تبلیغات فعالیت می کنند، درچارچوب اعمال نظرکارفرمایان خود محصور و مجبور به خلق آثاری شوند که خود نیز ازآن راضی نیستند. به هرحال دربخش فناوری تبلیغاتی آنچه دراولین نقطه نظربه چشم می خورد، تخصصی عمل کردن درمعرفی کردن موضوع تبلیغ و نیزمخاطبین عام و یا خاص آن تبلیغات است. بخشی که اکنون درآن به گفت و گو نشسته ایم، بخش بسیار خاص و حرفه ای از تبلیغات است، چرا که هم موضوع آن تخصصی است وهم مخاطبین به ظاهر عام آن.

برای روشن ترشدن موضوع ابتدا به ذکر چند مثال می پردازیم، ابتدا اینکه درمعرفی یک محصول ما می توانیم ویژگی ها را فراخورمشخصات آن محصول عنوان نمائیم و دیگراینکه درمعرفی محصولات یا خدمات، توضیح درمورد آنچه به صورت تصاویر، متون ویا غیره معمولاً به توضیحات تولید کننده و یا ارائه دهنده محصول یا خدمات برمی گردد، ولی دربحث گردشگری، تبلیغات مؤثر ابتدا درایجاد انگیزه جهت جلب افراد به دیدار ازآن محل به وجود آمده و شرکت ارائه خدمات تسهیل کننده، این امررا معرفی می کند و هرچه این دو بهتر و موفق ترمعرفی شوند، حصول نتیجه، عینی و سریع تر خواهد بود.
درمعرفی بخش اول برخلاف تبلیغات صنعتی مثلاً اگر ایرانگردی مدنظرباشد، معرفی ایران مطرح است و مانند یک محصول نمی توان درمورد آن، خودمحورانه مطلب نوشت، زیرا ما شاید با عبارت مثلاً قویترین پرس هیدرولیک دریک کاتالوگ روبه رو شویم، ولی نمی توانیم مثلاً درمورد فلان کوه این گونه تعاریف را به کاربرده و آن را بلندترین کوه معرفی کنیم، ولی ویژگی های خاص و اختصاصی آن با دلیل و مدراک موجود قابل نگارش است. پس برای این امر، دسترسی به اطلاعات به روز و جامع، یکی ازضروریات تبلیغات گردشگری است. یکی از بزرگان صنعت گردشگری همیشه می گفت: تصاویریکی از بارزترین عناصرایجاد انگیزه برای گردشگری است و فی الواقع می توان با قاطعیت این امر را تأیید کرد، چرا که شاید همه ماهم درشرایطی که برنامه ریزی خاص برای گردشگری نداریم، چه بسا بادیدن تصاویرجذابی از یک نقطه و مطالعه اندک درمورد آن به دیدار آن مکان علاقه مند گردیم. پس دومین رکن اساسی دراین گونه از تبلیغات، دسترسی به تصاویرزیبا و بکرو چشم نواز است که با توجه به اینکه به هر حال دراختیار داشتن این تصاویر تاحدی مشکل است، لذا استفاده از تصاویر قبلاً چاپ شده دیگران، دربرخی بروشورها و کتابچه ها متأسفانه بسیار به چشم می خورد.
نکته بارز دیگر درتبلیغات گردشگری، شناخت این قبیل تبلیغات است که یک مشاور تبلیغاتی باید بتواند با شناخت خوب و دقیق، برای گردشگران جوان یا مسن، علاقه مندان به طبیعت یا تاریخ و گردشگران با سطح دانش بالا و یا پایین و غیره، تبلیغات مناسبی را ارائه دهد تا بتواند بهترین جذب مخاطبین را داشته باشد. به هرحال گردشگری با توجه به اینکه صنعتی است که تقریباً از مشارکت های آنچنانی و سرمایه گذاری های کلان دور بوده و مواد اولیه و تکنولوژی وارداتی وارزبری و آلودگی محیط زیست و غیره نداشته و شاید به جرأت می توان گفت با اندکی سرمایه گذاری، منافع بسیار بالای اقتصادی و اشتغال زائی فراوانی داشته و حتی به اعتبار جهانی کشور می افزاید که نیازمند تبلیغاتی بسیار حرفه ای و سنجیده است. خوشبختانه اخیراً مرکزی در کشور به وجود آمده که به تبلیغات صنعت گردشگری با نگاهی بسیار حرفه ای می پردازند و بانک های اطلاعاتی و تصاویر بسیار زیبا و غیره را جهت استفاده دراین محصولات تبلیغاتی به کارگرفته اند که بدون شک می تواند راهگشای مشکل تبلیغات بدون هدف وبدون ابزارصنعت گردشگری باشد.
به هرحال امید است متولیان گردشگری کشور و آژانس های توریستی و مسافرتی و کانون های تبلیغاتی جهت هرچه شکوفاتر شدن بخش گردشگری که مسلماً نیاز به تبلیغات حرفه ای و مستمر و فراگیری دارد، بتوانند بیش از پیش کوشا باشند.
رضا وثوقی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*